, ,

KO PASIMOKIAU DIRBDAMA SMULKIAME VERSLE II DALIS

ketvirtadienis, lapkričio 02, 2017

smulkus verslas

Po pirmojo įrašo apie smulkųjį verslą radau nemažai laiškų, komentarų ir padėkų. Man atrodo, kad tokių tekstų mums reikia, nes visuomenė per daug užsidariusi savo nameliuose, kad galėtų įsileisti ką nors į savo reikalų daržą. O aš būčiau maloniai nustebus, jei, man pradedant savo verslą,  kas nors pasakytų - leisk, padėsiu. Kad ir tikiu tuo, jog geriausia mokytis iš savo klaidų, mokėti ieškoti informacijos ir būti atsakingu už savo sprendimus, taip pat tikiu, kad palaikymas - visa ko grandis. Tad, mano antroji dalis apie mano patirtį smulkiame versle bus dedikuota palaikymui, kuomet galiu pasidalinti informacija apie verslo pusę ir nebijoti parodyti kokia aš esu. 

Kaip žinia, verslas arba veikla susideda iš romantiškų atodūsių pagalvojus apie svajones ir idėjas, bei iš tos neskanios, bet reikalingos verslo pusės su savo biurokratija ir pragmatizmu. Man patinka, kai mano žingsnius ar idėjas seka nemažai verslininkų, bet man taip norėtųsi, kad karts nuo karto jie pasakytų man - labas, Tu gerai / neblogai / prastai varai, bet aš Tave palaikau. Kartais, tikrai yra žmonių, išdrįsiančių ne tik Tave sekti arba sekti Tavo pėdomis, bet ir parašančiu, kad jie ne tik tyliai stebi, bet ir siunčia linkėjimus. Jeigu skaitote šį tekstą, o kita ranka sprendžiate savo verslo problemas, skirkite laiko parašyti man, o aš paklausiu: kaip Jums sekasi? Galbūt galėčiau kuo nors padėti? 

Norėdama parodyti dėmesį tiems, kas verslauja ir tiems, kas dar apie tai tik galvoja, papasakosiu savo mini istorijas, kurių dėka esu stipresnė, galbūt kitiems pasirodysiu blogesnė, bet kaip sako mano viena pažįstama - bet kuri emocija yra gerai, nes jeigu žmogus bus neutralus, tuomet kažką darai ne taip. Nepriimkite šių istorijų gyliai į širdį, turėkite jas omeny, kai spręsite savo dilemas, kai reikės drąsos ar atsakymo, naudokite tada, kai nėra kam Jūsų palaikyti... Tad, netuščiažodžiaudama pradedu pasakoti savo istorijas:

V E R S L A S

Kaip spėji? Darbo dienos planavimas.

Manęs paklausė: Kaip spėji? 
Mano darbe yra kelios auksinės taisyklės, apie kurias kart nuo karto kur nors užsimenu:

1. Suplanuoti savo darbo laiką, darbo dienas.
Turiu omeny, kad kaip ir etatiniai darbuotojai turi griežtą ar laisvesnę darbotvarkę, taip ir aš, dirbanti iš namų, paskiriu sau darbo valandas. Prie Dievinu prekinio (prekės?) ženklo dirbu nuo pirmadienio iki penktadienio, nuo 10 iki 18 val., taip pat, tik šiomis valandomis priimu užsakymus, organizuoju atsiėmimus. Savaitgaliai skirti malonumams ir tarkime, šiam tinklaraščiui. 

2. Tikiu į to-do sąrašus, darbų planavimą.
Jeigu susiplanuoju daug visokių darbų, būtinai juos surašau ant atskiro lapelio, kad matyčiau darbų apimtį, darbų skaičių ir svarbiausia, kad atlaisvinčiau savo mintis nuo darbų naštos. Psichologai dažnai skatina pacientus išlieti savo emocijas ant popieriaus, tokia terapija psichologiškai panaikina sunkumą, kuris slypi mumyse. Tokia pat praktika gali būti taikoma ir mūsų planams, idėjoms ir minėtiems dienos darbams. 

Taip pat, kai kurias dienas skiriu tik tam tikroms veikloms, nors, mano idealiame pasaulyje kiekviena diena būtų suplanuota (dar neapgalvojau sistemos visai savaitei)! Mano pirmadieniai - dažniausiai neatsiėmimų ir nesusitikimų diena, tai laikas sau, savišvietai ir aišku, užsakymų surinkimui. Mano antradienis skirtas dekoravimui, kartais tam būna skirtas ir ketvirtadienis. Trečiadienis yra atsiėmimų ir siuntimų diena, tačiau kai nespėju, kai kurie dalykai persikelia į ketvirtadienį. Norėčiau skirti dieną fotosesijoms, prieš tai sugalvojus visą scenarijų, norėčiau taip pat skirti dieną tinklaraščiui ir dienoraščiui, bei asmeninio ir verslo Instagramo plėtrai. 

3. Niekada nekaltinti savęs, jeigu kažko nespėju.
Mes žinome, kokiais teisėjais kartais būname patys sau, kokie esame reikalaujantys pirmiausiai iš savęs, o vėliau iš kitų. Mano bloga savybė yra - kontrolė, reikalavimas. Visuomet stengiuosi, kad darbai eitų pagal tam tikras taisykles, kad spausčiau iš savęs tiek, kiek įmanoma, o jei kažko nepadarau, užsidarau kaip sraigė savo kiaute ir nusiviliu savimi. Tai yra didžiausia klaida, kurią galima padaryti, nes šis užsiskleidimas gali mus sumenkinti, reikėtų mokėti paleisti situaciją. Reikia turėti ryžto atleisti sau už klaidas ir judėti toliau. Ne visuomet viską spėju, nes neįmanoma visko spėti, egzistuoja dar ir asmeninis gyvenimas. Tačiau, tam, kad neišprotėčiau, darau darbų sąrašus, koncentruojuosi į juos, suplanuoju savo dienotvarkę ir to užtenka. Čempionu gali būti ir Tu, jeigu turėsi gerus santykius su savimi.

SMULKUS VERSLAS

Kaip suderinti laiką, kad neapleistum nei verslo, nei kitų dalykų?

Darbų ir veiklų derinimo recepto nėra. Kiekvienas planuoja savo laiką individualiai, svarbu viską daryti pagal planą, kad ir nedideliais žingsniais, kaip sako mano bičiulė - Rūta. Svarbu kiekvienai veiklai skirti nors ir keletą minučių kiekvieną dieną. Tarkime, noriu išmokti prancūzų kalbą, tuomet kasdien mokymuisi skiriu 30 minučių, bet kiekvieną dieną, sąžiningai. Tikiu, kad įgavus įprotį, viskas vyks sklandžiau, smegenys įjungs aliarmą, jei dienai einant į pabaigą, dar neprisėdau prie prancūzų kalbos. Toks tikslingas laiko panaudojimas padės imtis iniciatyvos ir veikti, o ne atidėlioti savo veiklą, nes neva jai reikia valandos ar dviejų. Privaloma suprasti, kad laikas eina ir viską ką galime padaryti dėl savęs, jį planuoti ir išnaudoti.

Verslo strategija

Galbūt neturiu tiek kompetencijos rimtose strategijose, bet kalbu ne apie verslo planą su visokiomis analizėmis (bet to irgi gali prireikti). Turiu omeny, kad kiekvienas iš Jūsų turi galvoti į priekį - kas, jeigu. Turint idėją, labai svarbu pažiūrėti į ją iš kelių kampų:

a) ar idėja neša naudą?

Nebūna nenaudingų idėjų, tačiau visuomet reikia apibrėžti naudą - kuo mano gaminiai bus naudingi klientams. Žinant naudos paskirtį, lengviau nusipiešti savo verslo kryptį, kelius, vertybes. Lengviau bus kurti vizijas, misijas ir nešti žinutę klientams.

b) ar idėja išsprendžia kliento problemą? 

Geriausias produktas yra tas, kuris supranta kliento problemą ir ją išsprendžia. Tuomet ir nauda apibrėžta, ir produkto paklausa. 

c) ar mano idėja yra terminuota / sezoninė / neterminuota?

Yra verslų, kurių produkcija priklausoma nuo sezono, nežinau kaip jie rūpinasi savo verslo gyvavimu, bet matomai turi ne vieną verslą. Reikėtų apgalvoti kaip ilgai mes išgalėsime (būtent  -išgalėsime) plėtoti šį verslą vieni; už kiek laiko mums reikės pagalbos ir ar bus galima pasinaudoti pagalba, jeigu tarkime, produktas unikalus dėl mūsų rankų darbo. Reikėtų numatyti - ar su savo verslo idėja galėsiu plėsti asortimentą, ar tai įeina į ateities perspektyvas, ar produktai dabar ar po kelių metų keliaus į užsienį? Ar atidarysiu fizinę parduotuvę ar būsiu tiekėju, o galbūt norėsiu parduotuvių kituose miestuose? Kaip galėsiu uždirbti, jeigu negalėsiu gaminti / tiekti pagrindinio produkto? Kas galės mane pavaduoti? Kas pavaduos atostogų metu? 

d) ar idėja turi savo viziją?

Jeigu galvojame apie savo verslą, tai turime įsivaizduoti kaip jis atrodytų galutiniame variante arba variante kuris šiuo metu Jus tenkins. Galite nusipiešti tai, ką įsivaizduojate, galite aprašyti, bet būtinai pagalvokite apie idėją - svajonę. Šios vizualizacijos gali motyvuoti ir padėti laikytis tikslo, visuomet žinosite vardan ko dirbate. 

e) ar turite lėšų startui?

Verslą galime derinti ir tuo metu, kai turime nuolatinį darbą. O ir geriausia imtis verslo tada, kai turime tam lėšų. Kai kuriais atvejais mums reikės minimalių išlaidų startui, kai kuriais atvejais - didelių, bet visuomet yra jaukiau pradėti, kai turime iš ko susimokėti už savo startą. O ir jeigu planuojate išeiti iš nuolatinio darbo, atsiduoti verslui, turėkite saugų užnugarį, t.y. sukaupkite pinigų tam, kad galėtumėte pragyventi kelis mėnesius.

f) kokia yra Jūsų produktų / paslaugų auditorija? Ir kokiais kanalais bandysite pasiekti ją?

Paprastai kalbant - kas pirks? Kur susiburia tie, kas pirks. Jeigu tai išanalizuosite, žinosite savo auditorijos pasiekimo kanalus, kuriuose, pavyzdžiui, galėsite pateikti produktą, jį reklamuoti.

Tikiu, kad tų taisyklių yra ir daugiau, bet man svarbiausios yra tos aukščiau, nuo kurių gali prasidėti  ir Jūsų verslo kelionė. 

KAIP PRADĖTI VERSLĄVeiklos forma.

Apie veiklos formas nepasakosiu, nes apie tai reikėtų pasiskaityti, tarkime čia. Aš asmeniškai, veikiu pagal individualią veiklą pagal pažymą ir kuo toliau, tuo labiau juntu truputį didėjantį nerimą, kad daroma viską, kad niekas niekuo neužsiimtų, nes užsiimti verslu kartais gali būti labai brangu. Tačiau, individualią veiklą pasirinkau todėl, kad tai atrodė visai logišku sprendimu man: nereikalauja įstatinio kapitalo ar įnašų, mokesčiai sumokami metų gale, visuomet žinai kiek uždirbsi, nes pinigus paskirstai pati; gali tuo verstis viena. Sakoma, kad ir mokesčiai mažesni, iš dalies taip, bet ir čia yra savų niuansų.

Mokesčiai.

Daugiausia ginčų susilaukianti sritis. Individualioje veikloje kartą per metus sumokami mokesčiai gaunasi tikrai nemaži (kaupiasi gi visus metus) - kuo daugiau uždirbi, tuo daugiau sumoki. Šiam dalykui reikia kas mėnesį ruoštis, taip pat, reikia pačiam save drausti socialiniu draudimu, kartą per metus pildyti deklaraciją ir nedaryti klaidų. Jeigu tik galite, pasisamdykite buhalterę arba paprašykite ko nors, kas Jums paaiškintų ar tvarkytų reikalus, susijusius su visais tais skaičiais ir popieriais. Nes visokių dalykų būna su individualia veikla ir apie viską tikrai nepagalvosi.

Kiti reikalai.

Jeigu dirbate / dirbsite su užsakymais, kuriuos derinate su klientais ir kurie, gali būti koreguojami ar yra individualūs, rekomenduoju dirbti pagal išankstinį pavedimą. Klientas sumoka po to, kai aptariate visas smulkmenas ir tik tada vykdote darbą, bei atiduodate užsakymą. Turėjau nemalonių nutikimų, kai įdėdavau daug darbo į produktą, kurį ruošiau individualiai (perparduoti neišeitų), o po to tie gerieji klientai dingdavo nesumokėję už darbą. Nenoriu apie tai zyzti, bet nuo šiol apsidraudžiu ir pasitikiu tik lojaliais klientais.

Esu girdėjus nemažai pasakų apie bendradarbiavimus, kur daug žadama, bet pažadų nesilaikoma. Žmonės kalba apie butikus ir parduotuves šitaip, o aš galiu kalbėti apie visai kitus bendradarbiavimus. Sutari išdėlioti savo produkciją grožio salone, bet ima ir nebeatrašo užsakovai, nors pusė darbo jau atlikta. Bet kokie dalykai, reikalaujantys bendradarbiavimo (nekalbu apie konkursus FB, kurie šiaip yra nelegalūs), reikalauja ne tik žodinio susitarimo, bet ir rašytinio, kad ir laisva forma, bet su abiejų šalių parašais. 

Visuomet nubrėžti ribas ten, kur klientams duodama laisvė pasirinkti. Kartais, kai klientai mato, jog gali rinktis viską ir prašyti visko, atsiranda toks, tipinis tokiems žmonėms bruožas - išbandysiu kantrybę. Jeigu pateikiama laisvė, ji gali būti interpretuojama kaip - užlipsiu Tau ant galvos. Todėl ypač svarbu, jeigu norite žaisti pagal savo taisykles, apie jas skelbkite drąsiai ir garsiai. Klientas visuomet teisus tik tuomet, jeigu pardavėjas ar paslaugos tiekėjas turi apibrėžęs savo taisykles. Ir klientui aišku ir Jums ramu.

Kada ieškoti tiekėjų, kaip rasti tuos nepakartojamus, klausė manęs viena mergina. Tuomet, kai ištestuojate savo produktą, leidžiate pačiupinėti prototipą ir jeigu šioje stadijoje dar nereikia tiekėjų, ieškote jų pačiame paskutiniame etape. O kaip rasti? Aš vadovaujuosi keliais kriterijais - kaina ir darbų kokybė. Jeigu tenka palaukti ko nors - laukiu, nes man svarbu ne greitai, bet gerai. O situacijų, kai dega, o priemonių neturime, neturi būti, tiesiog visuomet tikrinkite savo sandėlio likutį.

KAIP PRADĖTI VERSLĄ

Šviesti žmones apie plagijavimus ir darbų kopijavimą. Ne taip jau ir retai gaunu žinučių su nuotraukomis, kuriose aiškiai matosi kas darė darbą ir rašo - ar galite padaryti šitaip? Tuomet paaiškinu, kad nekopijuosiu kito žmogaus darbų ir siūlau kreiptis pas tą patį žmogų, pas kurį aptiko nuotrauką. Kartais reikia paaiškinti, kad tai neetiška, kad tai žema. Jeigu Jums siūlo kopijuoti, gražiai paaiškinkite kodėl to negalima daryti. O jeigu randate savo darbų pas kitus, susisiekite, paaiškinkite visą situaciją ir maloniai paprašykite nustoti kopijuoti. Aišku, tas - maloniai paprašyti, tuo momentu gali juokinga skambėti, bet visuomet atstovaukite save kaip diplomatišką asmenybę, kuri geba gražiai kalbėti ir būti aukščiau tokių dalykų. 

Kai kreipiausi į vieną moterį (kuri savo puslapyje daro viską, ką gali moteris: papuošalai, puodeliai ir tt.) su prašymu išimti produktą, kurį nukopijavo iš manęs, gavau patarimą - patentuoti visą savo produkciją. Ką gi, kaltas žmogus visuomet ras progą duoti patarimų ir parodyti, jog pati kalta, kad Tave kopijuoja :) 

Iš tiesų ir aš klaidų dariau, iš kurių pasimokiau - nes kai tik pradedi, nėra kam Tau pasakyti - nekopijuok, kurk, galvok, bet neeik lengviausiu keliu. Iš pradžių, kai neturi minėtos strategijos, darai tai, ką nusižiūri viena akim pas kažką ir tuomet praėjus kažkuriam laikui supranti, kaip stipriai klydai ir kiek daug reikia išmokti. Tad, išmokite kurti dėl savęs ir galvoti savo galva.

O kodėl reikėtų kurti dėl savęs ir galvoti savo galva? Banalus klausimas, bet atsakymas būtų labai taiklus - kad gebėtumėte išsiskirti iš kitų, kad atrastumėte savo stilistiką, kuri bus atpažįstama, kad turėtumėte savo nuomonę - stiprią ir nepalaužomą, kuomet galėtumėte priimti užsakymus pagal tai, ar jie atitinka Jūsų verslo vertybes. Kad galėtumėte būti atsakingu už savo sprendimus. Kiekvienas asmuo turi savo vertybių, taip pat ir verslui reikia vertybių, kurias klientas gerbtų. 

Mano vertybės versle, tai - laikas sau, laiko organizavimas tokiu būdu, kad tarp atsiėmimų turėčiau ramių valandų nepertraukiamam darbui, tai Dievinu stilistika, pagal kurią kuriu produktus, atsisakau daryti tai, kas neatstovauja prekinio ženklo stiliaus. Padedu tiems, kuriems reikia mano pagalbos, visuomet mandagiai paaiškinu ir atsakau tiems, kas nori išvesti mane iš kantrybės. Vertinu savo laiką ir nevežioju, bei nenešioju užsakymų, kuriuos atiduodu vienu metu visiems klientams. Esu kantri, bet labai ilgai galvoju. Gal galima mane pavadinti - daug galvojanti, nieko nedaranti. O kiti iš šono matys - oho kaip ji dirba! O perfekcionistė visuomet galvos apie save blogiau nei yra, bet aš kovoju su tuo. Kovoju su blogomis mintimis, kurios aplanko nesėkmių metu, kovoju su laiku ar savo svajonėmis, kurioms reikia pirmo antro trečio. Jūs tik negalvokite, kad verslą kurti yra sudėtinga, kai pasiruoši jam ir turi, kas Tave palaiko, tuomet einasi tikrai lengviau. 

Labai tikiuosi, kad nepaisant Jūsų lūkesčių šiam įrašui, radote atsakymus į savo klausimus, o jei kažko trūksta - rašykite man, pasikalbėsime, o gal kada ir kavos susitiksime... Ir nenustokite domėtis, bei judėti! Jeigu man kartais kažko trūksta, atrandu tai kituose žmonėse, knygose, TED kalbose arba paprasčiausiai, pasikalbu su savo mentore. Svarbu suprasti esminį verslo variklį - save pačią. Kai žinosite silpnąsias ir stipriąsias savo savybes, daug lengviau žongliruosite savo veiklos reikalais. Linkiu sėkmės ir būtinai pasidalinkite šiuo įrašu su tais, kuriems trūksta palaikymo.

P.S. Ir pakartosiu savo mintį: tikiu, kad tarp Jūsų yra tų, išdrįsiančių ne tik mane sekti arba sekti mano pėdomis, bet ir parašančiu, kad ne tik tyliai stebite, bet ir siunčiate linkėjimus. Tokiu būdu, palaikote mane. Ačiū.

ŽEMIAU RASI PANAŠIŲ TEKSTŲ

2 komentarai

  1. Labas, Viktorija :) Laukiau tinkamo momento perskaityti tekstą ir taip skaniai jį "suvalgiau" šį pirmadienio rytą :) Labai patiko, o vietomis net sukikendavau "...tipinis tokiems žmonėms bruožas - išbandysiu kantrybę." Kokia teisybė! Labai geri Tavo patarimai tiek pirmokams versle tiek jau labai "pažengusiems" :) Minėjai, jog perfekcionistas visuomet galvos apie save blogiau nei yra, tai labai noriu Tave paskatinti ir pasakyti, kad esi tikra šaunuolė, todėl nosį aukštyn (ne per daug :)) ir žengte marš - į PRIEKĮ! Tavo puodeliai yra nuostabūs, o tekstai šilti - lieti širdis :) Ačiūūū :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Solamita! Galvojau ar sulauksiu iš Tavęs žinių :)) Ačiū už gražius ir tinkamus žodžius, man taip ir norėjosi ne sausai pateikti, o per save, nes esu šiaip ne tik diplomatiška, mandagi, bet ir ironiška :)) Labai dėkoju už palaikymą ir skatinimą, Tu esi nuostabi, kad skiri savo brangų laiką man :) Labai džiaugiuosi, kad parašei! Manau, panašių tekstų tikrai bus dar :)

      Panaikinti

PRENUMERUOK ĮRAŠUS

Gauk naują įrašą tiesiai į pašto dėžutę ir skaityk prie kavos.

30 d. peržiūros

Skaitytojai